Bab 1


SUDAH lama tak balik kampung, tapi kali ini kata ayah balik kampung ibu. Aku tak pernah tahu tentang kampung ibu sebabnya ibu pernah cakap yang dia tak ada adik beradik. Tapi kali ini ibu bercakap benar yang selama ini dia terpaksa berbohong demi kebaikan kami semua. Aku pun tak tahu kenapa ibu buat macam tu.

Dalam perjalanan, ibu banyak diam tak banyak cakap. Katanya hanya nak melawat kampung halaman. Rumah yang lama ditinggalkan. Rumah Nek Mah. Aku tanya siapa Nek Mah, katanya nenek aku. Adik-adik aku pula, masing-masing sibuk main gadget.

Setibanya di kampung yang jauh, aku pun melepaskan nafas lega pada petang itu. Perjalanan yang memakan masa lima jam dengan kereta. Memang jenuh juga tapi tak apa, layan sahaja. Aku lihat sebuah rumah usang yang sekelilingnya agak bersemak, cuma ibu cakap, ada orang uruskan rumah ni. Tak pula ibu beritahu siapa.

Aku keluar dari perut kereta manakala ibu dan ayah pergi menemui seseorang, adik-adik ikut sekali. Aku pulak buat hal sendiri. Aku mengheret langkah ke belakang rumah, aku nampak ada perigi lama yang agak tertutup dengan papan-papan buruk. Aku mendekatinya lalu mengintai, perigi itu tidak ada air.

Lama aku mengamatinya, dan tidak semena-mena aku ternampak bebola merah kecil dua biji seperti mata dari bawah tu. Suasana gelap. Rasa lain macam sahaja. Selang beberapa ketika aku dengar suara perempuan menangis. Meremang bulu roma. Perasaan aku je kut...

Aku pun berganjak beberapa langkah. Tak sanggup nak lihat lama-lama. Seterusnya aku menala langkah ke hadapan rumah semula dan aku dapati ada seorang lelaki tersenyum kepadaku. Dia sedang bersila di beranda. Dia perkenalkan dirinya sebagai Pak Lang Muda...

“Dah besar anak saudara pak lang rupanya...” Tegurnya. Oh, jadi inilah penjaga rumah ni, pak cik aku sendiri rupanya. Segak orangnya. Alang-alang dia dah muncul, aku pun bertanya tentang perigi tu.

Menurut Pak Lang Muda, perigi yang ada kat belakang rumah ni adalah sebuah perigi lama. Perigi buta. Dulu masa muda-muda Pak Lang Muda selalu mengintai Nek Mah mandikan anak dara. Kira nakal juga Pak Lang Muda zaman budak-budak ya.

Tapi Pak Lang Muda cakap, tak ada maksud lain kecuali nak tahu, kenapa mandi tengah-tengah malam. Itu sahaja. Oleh kerana perasaan ingin tahu mendalam, maka dia ambil keputusan untuk melihat sendiri apa yang Nek Mah buat. Nek Mah tu, nenek aku la. Ibu kepada Pak Lang Muda.

“Ada satu malam tu seorang perempuan datang jumpa Nek Mah, katanya nak cantik.” Ucap Pak Lang Muda. Aku dengar dengan teliti. “Nek Mah ni mengubat orang sakit, tapi pak lang tak tahu pulak yang Nek Mah kamu boleh buat orang tak cantik boleh jadi cantik.” Sambungnya lagi.

“Terus, apa yang Nek Mah buat?” Tanyaku sambil membetulkan duduk bersila ku di atas beranda. Pak Lang Muda pula membakar rokoknya. Dihembus asap, kepul-kepul keluar dari hidung dan mulutnya.

“Dia pakaikan perempuan tu susuk. Tapi Nek Mah dah pesan, jangan langgar pantang.” Aku pun bertanya apa pantangnya lalu pak lang cakap, jangan tengok cermin selama empat puluh empat hari, itu dari apa yang dia dengar dari mulut Nek Mah sendiri.

Perempuan tu dikatakan cantik sangat. Malangnya kerana tak tahan dengan godaan, belum sampai masanya, perempuan tu tengok juga cermin walaupun belum tiba masanya, beritahu pak lang.

“Wajahnya jadi buruk balik ke pak lang?”

“Ya, lebih buruk dari sebelumnya. Kemudian dia datang cari Nek Mah merayu supaya nak cantik semula, tapi Nek Mah tak dapat tolong dah. Perempuan tu ugut, dia nak bunuh Nek Mah kamu.”

Terkejut aku dengar, sampai macam tu sekali ketaksuban orang nak cantik.

Nek Mah marah, sebab dia tak dapat lagi nak tolong, kecuali jika perempuan tu minum darah sembilan gadis sunti. Itulah syaratnya. Perempuan tu pun sanggup berbuat apa sahaja demi nak kembali cantik.

Nek Mah tak sangka, yang perempuan tu bunuh mak ngah kamu dan minum darahnya. Nek Mah balas dendam, campak perempuan tu dalam perigi dan ditutup rapat, beritahu pak lang lagi. Aku pulak semakin teruja nak tahu.

Semenjak hari itu, roh Salina mengganggu orang kampung termasuklah mengganggu Nek Mah dan kami sekeluarga, katanya lagi.

Tak sangka aku Nek Mah aku jadi pembunuh, tapi demi balas dendam, sanggup buat apa sahaja mempertahankan haknya.

“Apa yang berlaku selepas tu, pak lang?”

“Nek Mah meninggal, dia wariskan saka pada pak lang sebab saudara pak lang yang lain tak nak terima. Pak lang tak sanggup lihat Nek Mah kamu terseksa. Dia nampak bernyawa tapi pada hakikatnya dia dah lama mati cuma jasadnya saja ditumpang saka.”

Merinding bulu roma aku mendengarnya. Orang dulu-dulu percaya sangat dengan benda-benda ni semua. Nak cantik punya pasal sampai nak pakai susuk. Nek Mah pun satu, bela saka buat apa? Tapi tu la, aku tahu cakap je, mana faham apa-apa keadaan orang dulu tu macam mana.

Pak Lang Muda sambung cucuh rokok sebatang lagi. Dia senyum sambil memandang aku. Nampak selesa dia berbual dengan aku sambil bersandar di tiang. Maklumlah, tak pernah jumpa.

“Sekarang ni roh Salina kacau orang kampung lagi tak pak lang?”

“Tak dah... ada orang dah jumpa rangkanya dalam perigi tu.”

“Selama ni pak lang tak tahu ke ada mayat dalam tu?”

“Nek Mah kamu tak benarkan pak lang beritahu sesiapa. Jadi pak lang rahsiakan.” Katanya.

“Mael...” Tiba-tiba nama aku dipanggil ibu. Aku pelik melihat keadaan ibu yang basah lencun. Mandi hujan ke? Hari bukan hujan pun.

“Ada apa bu?” Aku menoleh pada ibu yang sudah menunggu dekat kereta. Semua dah ada. Semua kebasahan.

“Kita nak pergi ziarah kubur Nek Mah dan pak lang kamu.”

Ah?!! Aku tak tahu yang pak lang dah meninggal. Ibu tak cakap pun nak ziarah kubur. Jadi dengan siapa sebenarnya aku bercakap? Errrrr...!


~Bersambung...

Post a Comment

Previous Post Next Post